Zdjęcie miesiąca

Kanarki - Wortal Jacky & Mark
Grudnia 08, 2025, 08:53:21 *
Witamy, Go. Zaloguj si lub zarejestruj.

Zaloguj si podajc nazw uytkownika, haso i dugo sesji
Aktualnoci: Tutaj pogłębisz swą wiedzę o kanarkach i ptakach egzotycznych.
   
  Strona gwna Pomoc Linki Zaloguj si Rejestracja  

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej Polityce prywatności.

Strony: [1]   Do dou
  Drukuj  
Autor Wtek: Proces uczenia się  (Przeczytany 4013 razy)
0 uytkownikw i 1 Go przeglda ten wtek.
jasioj
Uczeń2
Nowy użytkownik
**
Offline Offline

Wiadomoci: 265


« : Kwietnia 02, 2010, 10:40:12 »

Po kilku latach dociekliwych badań międzynarodowy zespół naukowców z 20 ośrodków naukowych na świecie rozszyfrował genom amadyn zebrowatych. Naukowcy doszli do wniosku, że to odkrycie pozwoli im poznać procesy uczenia się mowy (języka) u ludzi.
Naukowcy do badań specjalnie wybrali amadyny zebrowate, gdyż pisklęta tych ptaków mają rzadko spotykaną w świecie zwierząt umiejętność uczenia się śpiewu od rodziców, a konkretnie od ojca. Prof. David Clayton jest przekonany, że istnieje związek między sposobem w jaki zeberka uczy się śpiewu, a mechanizmem nauki mówienia u człowieka. Według profesora odkrycie to przyczyni się do wyjaśnienia genetycznych przyczyn chorób i mowy (np. jąkanie się, autyzm, upośledzenie mowy, choroba Parkinsona, głuchota). Prof. Clayton kierujący obecnie całym programem badań ujawnił, że zeberki stanowią unikalny model wśród fauny do studiowania różnic między płciami w mózgu, komunikacji, mowy, uczenia się i zachowań społecznych.
Badania nad procesem uczenia się śpiewu u zeberek prowadzą obecnie specjaliści z Uniwersytetu w Uppsali, Uniwersytetu Waszyngtońskiego, Uniwersytetu w Illinois, Uniwersytetu w Duke  i Uniwersytetu w St. Louis. Naukowcy odkryli, że w procesie nauki śpiewu zaangażowane są setki genów ptaka. System nauki śpiewu u zeberek jest dużo bardziej skomplikowany, niż naukowcy się spodziewali. W trakcie śpiewu w części mózgu ptaków odpowiedzialnej za śpiew zmienia się aż 5 procent wszystkich genów. Naukowcy policzyli, że aktywuje się ich ponad 800, a rozpoczynając badania przypuszczano, że jest ich około stu. Okazało się, że kilkusekundowy trel napędza całą machinę genów. U młodych samczyków zeberek już samo słuchanie śpiewu ojca powoduje aktywizację jednych genów i wyciszenie innych. Geny aktywizujące się podczas słuchania śpiewu nie kodują białek, powodując tzw. niekodujące RNA, które oddziałuje na regulację licznych mechanizmów genetycznych w komórkach.
Naukowcy poddali owo niekodujące RNA dokładnym badaniom w kontekścierozwoju embrionalnego. Dla badaczy zaskakujące okazało się to, że powstaje ono również podczas chwilowej aktywności mózgu. Ta informacja pokazuje, w jaki sposób odbywa się wykształcanie umiejętności wokalnych na najbardziej podstawowym poziomie zarówno u ptaków, jak i u ludzi.
Badania genetyczne zeberek wskazują, że samice tego gatunku nie mają umiejętności śpiewu, ze względu na efekt dużych różnic w genach położonych na różnych chromosomach, które dziedziczą samce i samice.
Dr Richard Wilson twierdzi, że zsekwencjonowanie genomu amadyn zebrowatych umożliwi badanie genów odpowiedzialnych za tworzenie układów  neuronów zaangażowanych w uczenie się, analizowanie działania hormonów płciowych na mózg i zachowanie, a także różnic w budowie mózgu u obu płci.



Amadyna zebrowata
Ocenia się, że amadyna zebrowata jest jednym z najczęściej hodowanych ptaków. W niewoli żyje 5-10 lat, na wolności - nawet 15. Amadyny zebrowate są bardzo towarzyskie, żyjąc w stadach po kilkadziesiąt osobników.
Najbardziej charakterystyczny dla tych ptaków jest kilkusekundowy rytmiczny śpiew, zwany trelem. Samice wybierają samców przede wszystkim na podstawie odśpiewanego trelu. Powoduje to, że młode pisklęta uczą się śpiewu od swych ojców, gdyż tylko dzięki temu będą miały szansę na zdobycie partnerki i przekazanie swoich umiejętności wokalnych następnemu pokoleniu. Charakterystyczne dla zeberek jest również to, że melodia jest przekazywana z pokolenia na pokolenie właściwie bez większych zmian.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 03, 2010, 07:47:05 wysane przez Jacky » Zapisane

Daniel K.
Uczeń2
Nowy użytkownik
**
Offline Offline

Piece
Wiadomoci: 85



« Odpowiedz #1 : Kwietnia 03, 2010, 09:07:47 »

jasioj a co powiesz o tym jeśli zeberki są hodowane w wolierze i jest np. 10 śpiewających samców? Wtedy nie ma reguły że ten młody będzie śpiewał tak jak jego ojciec.
Zapisane

jasioj
Uczeń2
Nowy użytkownik
**
Offline Offline

Wiadomoci: 265


« Odpowiedz #2 : Kwietnia 08, 2010, 08:19:00 »

W takim przypadku sprawa jest skomplikowana. Genetyki jednak nie da się oszukać tym, że pisklęta trzymane razem z innymi ptakami. Według moich szacunków w takim przypadku młode samczyki około 50% wszystkich dŹwięków odziedziczą bezpośrednio po ojcu, 20-25% śpiewu odziedziczą po dziadku, pradziadku itd ze strony ojca, kolejne 20-25% śpiewu otrzymają po dziadku, pradziadku itd ze strony matki, a tylko znikomy odsetek dŹwięków (myślę że dużo mniej 5%) zapożyczą od samczyków z którymi przebywają razem w wolierze. Tak więc trel zeberki jest uwarunkowany genetycznie już w chwili wykucia i może podlegać tylko niewielkim zmianom przez środowisko w którym przebywa.
Zapisane

Jacky
Administrator
Aktywny użytkownik
*
Offline Offline

Łódź
Netykieta: Nadzór mam nad Adminem
Wiadomoci: 2 752



« Odpowiedz #3 : Maja 12, 2010, 10:41:20 »

W takim przypadku sprawa jest skomplikowana. Genetyki jednak nie da się oszukać tym, że pisklęta trzymane razem z innymi ptakami. Według moich szacunków w takim przypadku młode samczyki około 50% wszystkich dŹwięków odziedziczą bezpośrednio po ojcu, 20-25% śpiewu odziedziczą po dziadku, pradziadku itd ze strony ojca, kolejne 20-25% śpiewu otrzymają po dziadku, pradziadku itd ze strony matki, a tylko znikomy odsetek dŹwięków (myślę że dużo mniej 5%) zapożyczą od samczyków z którymi przebywają razem w wolierze. Tak więc trel zeberki jest uwarunkowany genetycznie już w chwili wykucia i może podlegać tylko niewielkim zmianom przez środowisko w którym przebywa.

Długo, długo myślałem nad Twoją wypowiedzą. Od razu zanznaczam, że nie jestem żadnym ekspertem od ptasiego śpiewu. Interesują mnie raczej zagadnienia z genetyki i te podane przez Ciebie proporcje dziedziczenia śpiewu.
W literaturze poświęconej kanarkom znalazłem stwierdzenia, że u kanarków proces dziedziczenia śpiewu wygląda następująco:

Młode samczyki dziedziczą 60-70 procent śpiewu (chodzi o właściwości i wartość śpiewu) matki i tylko 30-40 procent śpiewu ojca. Niekiedy też mozna spotkać proporcje na poziomie na poziomie 2/3 po matce i 1/3 po ojcu.

Gdyby przyjąć, że dziedziczenie śpiewu u kanaków odbywa się na tej samej zasadzie co u zeberek, to przytoczone przez Ciebie udziały procentowe powinny być nieco inne.
Zapisane

jot-ka11
Redaktor
Aktywny użytkownik
*
Offline Offline

Częstochowa
Netykieta: Kontroluję Redaktora
Wiadomoci: 1 140



« Odpowiedz #4 : Maja 12, 2010, 09:17:04 »

Skoro samice kanarków śpiewają słabo lub wcale to jak porównac  ich śpiew ze śpiewem ich synów i na dodatek procentowo?
Zapisane

jasioj
Uczeń2
Nowy użytkownik
**
Offline Offline

Wiadomoci: 265


« Odpowiedz #5 : Maja 18, 2010, 09:04:29 »

Swą wypowiedz dla Daniela pisałem w pośpiechu i oczywiście rację ma Jacky. Trochę te proporcje poprzestawiałem. Nie tylko kanarki harceńskie, ale wszystkie ptaki dziedziczą śpiew po przodkach w sposób jaki opisał Jacky.
Zapisane

Strony: [1]   Do gry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Zdjęcie miesiąca

Dziaa na MySQL Dziaa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2018, Simple Machines
Kanarki - Wortal Jacky & Mark
Prawidowy XHTML 1.0! Prawidowy CSS!