Oto ostateczna wersja regulaminu dotycząca konkursu kanarków harceńskich, regulamin ten został przesłany do zatwierdzenia nowej radzie PFO.
Zdzisław Mikuła Szczecin 06.06.2010
Ks. Borysa 6
71-480 Szczecin
te. 601-41-79-63
e-mail:
zm@astro.net.pl Do wszystkich czynnych hodowców
Kanarka Harceńskiego
-zrzeszonych
w Polskiej Federacji Ornitologicznej
Kontynuując proces opracowywania ostatecznej wersji Regulaminu M.P. Kanarka Harceńskiego z wielką satysfakcją odnotowuję szerokie zainteresowanie i zaangażowanie wielu hodowców w uporządkowaniu zasad rozgrywania tej najważniejszej dla nas imprezy.
Otóż chciałbym poinformować , że otrzymałem ponad 30 opinii o przedstawionym przeze mnie wcześniej projekcie. Odpowiedzi były podyktowane w znaczącej wielkości dużą fachowością i troską o rozwój naszej dyscypliny hodowlanej.
Było tam również dużo pozytywów dotyczących podjęcia próby uregulowania wielu niedomówień jakie miały miejsce w poprzednich latach. Były też i cierpkie uwagi.
Za wszystkie serdecznie dziękuję.
Ze wszystkich przesłanych opinii i uwag starałem się wyselekcjonować te merytoryczne uwagi, które wzbogacały projekt a jednocześnie powtarzały się w innych trafnych spostrzeżeniach. Wstawiłem je do ostatecznej treści i formy regulaminu.
Zdaję sobie sprawę, że niektóre opinie nie zostały uwzględnine.Za to serdecznie przepraszam.
Mam wielka nadzieję, że po zatwierdzeniu regulaminu przez radę Polskiej federacji Ornitologicznej regulamin ten będzie nam służył jako precyzyjna wykładnia naszych zmagań sportowych na Mistrzostwach Polski.
Z koleżeńskim i hodowlanym pozdrowieniem
Zdzisław Mikuła
Polska Federacja Ornitologiczna
Regulamin Mistrzostw Polski
Grupa ptaków: Kanarek Harceński
1. Wprowadzenie:
Zgodnie ze statutem Polska Federacja Ornitologiczna (PFO ) jest zobowiązana do przeprowadzenia każdego roku Mistrzostw Polski, które będą odbywać się w różnych miejscach zgromadzeń związku na terenie Polski.
Rozwijając i precyzując należy stwierdzić, że procedura przyznawania corocznych Mistrzostw polski jest oparta na zgłoszeniach ofertowych poszczególnych Związków.
Przy czym na podstawie rzetelnej analizy nadesłanych ofert ciało Statutowe jakim jest Rada PFO zatwierdza ostatecznie miejsce i organizatora Mistrzostw Polski.
Każdy uczestnik M.P. zobowiązuje się do bezwzględnego przestrzegania niniejszego Regulaminu .
Do kontroli przestrzegania Regulaminu zobowiązany jest organizator, jego przedstawiciel lub inny upoważniony członek Zarządu PFO.
2. Uprawnienie do udziału:
Do udziału w mistrzostwach Polski jest uprawniony każdy członek Federacji. Każdy wystawca może wystawić max. 2 kolekcje kanarków śpiewających liczących się w konkursie.
Ze względów organizacyjnych i indywidualnych możliwości poszczególnych hodowców należy dążyć do maksymalnej oszczędności czasu trwania konkursu.
Pozwoli to organizatorom opóŹnić termin dowozu ptaków jak i przebieg samego konkursu.
Wiele lat temu dodatkowym warunkiem uczestnictwa w Mistrzostwach Polski było uzyskanie limitu punktów na konkursach rejonowych. Limit ten to uzyskanie minimum 328 pkt za kolekcję, póŹniej ten limit został powiększony do 333 pkt
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że władze PFO będą chciały wrócić do tego warunku i z odpowiednio dużym wyprzedzeniem podać decyzję do wiadomości.
W mistrzostwach Polski danego roku mogą brać udział ptaki urodzone w tymże roku i posiadające na obrączce insygnia hodowcy zgłaszającego ptaki do oceny.
3.Rodzaje konkurencji
Dla uatrakcyjnienia, szerszego spopularyzowania oraz podjęcia próby, jakże ważnej dla
przyszłości polskiej hodowli kanarka harceńskiego wprowadza się dodatkowe
konkurencje, obowiązujące w czasie rozgrywania Mistrzostw Polski.
A mianowicie:
1. Konkurencja oceny ptaków pojedynczych
2. Konkurencja –Najlepszy Hodowca Polski liczony z dwóch kolekcji konkursowych
3.Młodzieżowy Mistrz Polski *
Dodatkowym warunkiem rozgrywania danej konkurencji jest zgłoszenie do niej, nie mniej niż trzech wystawców.
Szczegóły dotyczące rozgrywanych konkurencji w dalszej części regulaminu.
4.Dostarczenie kolekcji:
Każdy uczestnik otrzymuje we właściwym czasie zawiadomienie o terminie i miejscu dostarczenia ptaków. Informacja ta winna być przekazywana poprzez Oddziały macierzyste.
Ptaki są przyjmowane w określonym dniu. Kolekcje powinny się znajdować w przepisowych, czystych klatkach. Klatki są ustawiane w następującym porządku.
W skrzynce transportowej zabudowanej w systemie poziomym ptak "górny" po lewej stronie "transportówki", ptak "dolny" po prawej stronie.
W skrzynce transportowej zabudowanej w systemie pionowym ptak „górny” w górnym boksie po lewej stronie, ptak „dolny” w dolnym boksie po prawej stronie ( wg układu”Z”)
Organizator powinien dysponować odpowiednią ilością kompletów klatek wystawowych, by w razie konieczności organizacyjnych można było z nich skorzystać.
Podłoga klatki może być zabezpieczona w dowolny sposób, jednak w momencie
stawiania na stół sędziowski komisja usuwa całkowicie istniejące zabezpieczenie i
jednocześnie wyściela dno klatki białym papierem. Papier ( neutralny) odpowiednio
docięty zabezpiecza organizator.
Zaopatrzeniem ptaków w wodę i pożywienie zajmuje się sam wystawca w ściśle określonych prze organizatora godzinach.
Dla hodowców, którzy z różnych względów nie mogą być obecni przez cały czas trwania konkursu i wystawy na terenie rozgrywanych Mistrzostw Polski istnieje alternatywa przekazania swoich kolekcji organizatorowi i upoważnienie jego do opieki nad swoimi ptakami.
Przy dostawie ptaków na dostarczonym przez organizatora formularzu należy podać numery na obrączkach ptaków, numer hodowcy i rok urodzenia oraz swoje dane personalne.
Następnie organizator na górnej ściance skrzynki transportowej nakleja karteczkę z nazwiskiem danego hodowcy oznaczając również kolekcję danego hodowcy rzymską cyfrą I i II oraz kolekcje pozakonkursowe stosownym napisem np. .:poza konkursem nr I i ewentualnie nr II.
Po przyjęciu wszystkich kolekcji komisja konkursowa wraz z mężem zaufania wyznaczonym przez hodowców, dokonuje w ścisłej tajemnicy przydziału poszczególnych numerów kolekcji.
Lista z nazwiskami i numerami kolekcji zostaje zalakowana i oddana do bezpiecznego depozytu.
Następnie komisja przygotowuje kartki z numerami poszczególnych kolekcji do losowania kolejności przesłuchań. Komplet losów jest przekazywany dla zespołu sędziowskiego i przez cały okres trwania konkursu jest w jego dyspozycji. Losy kolekcji pozakonkursowych są mieszane razem z kolekcjami biorącymi udział w konkursie Mistrzostw Polski. .
5.Skrzynka transportowa i klatki wystawowe:
Zwraca się uwagę , że stosowane w Polsce skrzynki transportowe i klatki wystawowe nie do końca są wykonywane wg wzorca C.O.M. Z uwagi na dużą powszechność stosowania wzorów P.F.O. dopuszcza się je do stosowania. Należy się jednak liczyć z tym, że wkrótce zapadnie decyzja, która będzie nakazywała sukcesywne przechodzenie na standardowy wzorzec obowiązującego sprzętu wystawowego.
6. Przechowywanie ptaków oczekujących na konkurs
Pomieszczenie powinno swoją wielkością odpowiadać ilościom zgłoszonych kolekcji i być odizolowane od dziennego światła. Temperatura powinna wynosić między 18 a 20 stopni i powinna być możliwie utrzymywana w dzień i w nocy.
Należy również zwracać uwagę, aby w trakcie składowania skrzynek konkursowych na stołach w poczekalni, poszczególne ptaki nie miały ze sobą bezpośredniego kontaktu wzrokowego.
Palenie w tym pomieszczeniu nie jest dozwolone. Sztuczne oświetlenie jest ograniczone do niezbędnie koniecznego.
Przy przyjmowaniu kolekcji na przechowanie obowiązują następujące reguły:
-każda klatka otrzymuje kolejny numer na stronie czołowej i na stronie bocznej od naczynia
na karmę.
-numery są nadawane od 1 do 4 jednakowo dla wszystkich kolekcji
-każda klatka jest numerowana od strony lewej do prawej w systemie” transportówki poziomej „, a w systemie „transportówki pionowej” w /g układu „Z”.
Powyższe odbywa się przy współudziale właściciela kolekcji jeszcze przed komisyjnym
( dokonywanym w ścisłej tajemnicy) przydziałem poszczególnych numerów kolekcji.
Następnie kolekcje są odstawiane do przechowalni.
7. Pomieszczenia konkursowe i konkurs.
Kabiny lub pomieszczenia, w których będą oceniane ptaki, są przygotowywane przez organizatora wystawy wieczorem ,przed pierwszym dniem konkursu .
Wskazane jest również zainstalowanie sprzętu audiowizualnego i akustycznego.
W Polsce od zawsze przyjęty jest zwyczaj obecności hodowców w czasie trwania Mistrzostw.
Możliwość obserwowania i słuchania poszczególnych kolekcji wprowadza dodatkowe emocje i „dreszczyk” konkurencji. Jest to nasze dobro. Dba o to organizator.
W konkursach rangi Mistrzostwa Polski zespół sędziowski ocenia w składzie 2-3 sędziów. Okna pomieszczenia konkursowego są zabezpieczone przed światłem dziennym. Oświetlenie jest całkowicie sztuczne. Temperatura w czasie oceny powinna wynosić ok.21- 22 stopnie i być stała. Ogrzewanie pomieszczeń konkursowych - za pomocą ogrzewania centralnego, elektrycznego lub olejowego radiatora. Użycie np. pieca węglowego czy olejowego nie jest dozwolone.
Praktycznie jest przyjęte, że ocena zaczyna się o godz. 9.00 chyba, że organizator ze względów technicznych zdecyduje inaczej. Szefostwo grupy technicznej powinno się zatroszczyć, żeby sędziowie urzędujący na pół godziny przed rozpoczęciem oceny losowali kolejny numer kolekcji. Losy poszczególnych kolekcji są przygotowywane przed konkursem i są w dyspozycji sędziów przez cały czas trwania konkursu.
Gdy los jest wyciągnięty i ustalone jest która kolekcja będzie oceniana jako następna - odpowiednia skrzynia transportowa zabierana jest z pomieszczenia do przechowywania i ptaki razem z klatkami w odpowiedniej kolejności umieszczane są w neutralnej skrzynce transportowej.
Donoszący ptaki są odpowiedzialni, żeby ptaki w półgodzinnym okresie przygotowawczym mogły zjeść i się napić. To oznacza, że skrzynka jest otwarta. Gdy ptaki zaczynają śpiew, należy w sposób bardzo delikatny i spokojny im to uniemożliwić.
Kolekcja powinna być ustawiona bezpośrednio pod Źródłem światła, aby uchronić się od powstania ewentualnego cienia.
Kolekcje są punktualnie przedstawiane sędziom. Klatki są ustawiane tak, że numer 1 to górny ptak, a numer 4 to ptak dolny, również tak aby od strony sędziego pojemniki pokarmowe znajdowały się po lewej stronie.
Noszący kolekcje oraz szefostwo grupy technicznej musi uważać, żeby pojemnik z karmą był po prawej stronie a z wodą po lewej stronie klatki, natomiast drążki do siadania: przedni na trzecim pręcie od przodu klatki, tylny na szóstym od końca. Prawidłowe ułożenie pojemników i drążków do siadania jest sprawdzane przez grupę techniczną i ewentualnie korygowane. Trzeba zwrócić uwagę, żeby klatki się nie chwiały. Należy zadbać, aby na najwyższej klatce znajdowała się cienka płytka ze sklejki odpowiadająca wymiarom klatki. Szefostwo grupy technicznej poucza noszących klatki, że żadna wypowiedŹ o właścicielu kolekcji nie może mieć miejsca.
Donoszący ptaki po przesłuchaniu wymieniają kolekcje zabierając jednocześnie listy ocen wraz z wylosowanym przez sędziów kolejnym numerem kolekcji.
Każda kolekcja jest oceniana przez 30 minut. Przy tym nie jest istotne, czy ptaki śpiewały czy też nie. Palenie w sali konkursowej jest zabronione.
Komisja sprawdza listy pod względem rachunkowym, nie wpisując pod żadnym pozorem nazwisk hodowców, gdyż ta informacja jest ukryta w zdeponowanym protokóle.
Wypełnianie nazwisk na listach ocen dokonuje się w czasie publicznego otwarcia zalakowanej koperty.
Na ogólnej tablicy dostępnej dla hodowców wpisuje się numer kolekcji i ocenę sędziów. Zanim ptaki znajdą się we właściwych skrzyniach transportowych, odbywa się kontrola obrączek. Niezgodności na obrączkach są niezwłocznie zgłaszane szefostwu grupy technicznej. Stwierdzone manipulacje, jakiegokolwiek rodzaju prowadzą do wykluczenia z konkurencji danej kolekcji. Ciężkie naruszenia regulaminu będą zgłaszane do sądu honorowego Związku.
Każdy zespół sędziowski ocenia dziennie 16 kolekcji, w wyjątkowych wypadkach do 18 kolekcji. Grupa techniczna decyduje o tym, czy zachodzi taki wyjątkowy przypadek. Przerwa obiadowa sędziów trwa godzinę. Może ona być ustalona między 12:00 a 14:00. O wynikach nie wolno informować sędziów. . Po zakończeniu codziennej oceny, pomieszczenia konkursowe są wietrzone i przygotowywane na następny dzień. Listy ocen zabezpiecza organizator.
8. Obchodzenie się z ocenianymi kolekcjami.
Oceniane kolekcje są codziennie po zakończeniu ocen zaopatrywane w świeżą wodę i pokarm przez szefostwo wystawy lub przez właścicieli. Ptaki muszą mieć możliwość wyśpiewania się i przyjęcia pokarmu i wody.
Po zamknięciu konkursu a przed otwarciem wystawy wszystkie oceniane kolekcje są czyszczone. Podłogi klatek e względów porządkowych zabezpieczane są białym papierem
( wymóg organizatora ). Zwycięskie kolekcje umieszczane są osobno i osobno pielęgnowane. Za to odpowiedzialny jest szef grupy technicznej lub hodowca. Istnieje możliwość, że w sobotę i niedzielę zwycięskie kolekcje mogą być prezentowane zainteresowanym hodowcom. Termin tej prezentacji ustala kierownictwo wystawy i w odpowiednim terminie o nim powiadamia. Ostateczną decyzję w tej mierze podejmuje kierownictwo wystawy.
Ten typ prezentacji można również zastąpić nagraniem video.
9. Wyniki konkursu.
Celem konkursu jest przyznanie odpowiednich tytułów dla hodowców i ptaków w poszczególnych konkurencjach.
Po całkowitym zakończeniu przesłuchań komisja konkursowa zbada wszystkie materiały potrzebne do ustalenia oficjalnych wyników Mistrzostw Polski. Po zebraniu tychże materiałów w sposób publiczny otwiera się kopertę z nazwiskami poszczególnych hodowców z przydzielonymi do nich numerami kolekcji i przyznając stosowne tytuły najlepszym kolekcjom i ptakom.
1.Tytuł Mistrza Polski-kolekcja.
2.Tytuł championa Polski-najlepszy ptak konkursu-wyłoniony z kolekcji konkursowych
3.Tytuły: najlepsze turkoty, basy, dzwonki dęte, flety.
4.Tytul –Mistrz Polski-konkurencja ptaków indywidualnych.
5.Najlepszy hodowca Polski liczony z dwóch kolekcji konkursowych.
6.Młodzieżowy Mistrz Polski.
Ad. 1. Mistrzem Polski zostaje kolekcja, która zdobyła najwięcej punktów. Jeżeli zanotowanych jest więcej kolekcji z tą samą ilością punktów, wtedy Mistrzem zostaje kolekcja o najwyższej ilości punktów zdobytych w turze " turkot dęty ". Jeżeli i wtedy brak jest rozstrzygnięcia, analizuje się po kolei kolejne tury podstawowe, mianowicie : "bas", "dzwonek dęty", "flet". Analizę kończy się w momencie uzyskania większej ilości punktów w kolejnej turze podstawowej w stosunku do pozostałych konkurentów. Jeżeli w dalszym ciągu brakuje decyzji Mistrza wyłania się drogą losowania. W katalogu wyników winna znaleŹć się uwaga : "wybrany drogą losowania" spośród kolekcji o jednakowej najwyższej punktacji.
Ad.2.Ptak-Champion Polski jest wybierany z wszystkich kolekcji biorących udział w Mistrzostwach.
W przypadku jednakowej ilości punktów uruchamia się procedurę opisaną w p.Ad.1. Jeżeli dalej brak rozstrzygnięcia wybór następuje drogą losowania. W katalogu wyników winna znaleŹć się uwaga: "wybrany drogą losowania" spośród ptaków o jednakowej najwyższej punktacji.
Ad.3.Poszczególne tytuły: najlepsze turkoty
"najlepsze basy"
"najlepsze dzwonki dęte"
"najlepsze flety"
Uzyskują te kolekcje, w których zanotowano największą sumę punktów w danej turze. W przypadku uzyskania jednakowych punktów uruchamia się procedurę podobną do opisywanej w punkcie Ad.1.
Ad.4.Chamionem ptaków indywidualnych zostaje ptak o najwyższej punktacji.
Uwaga organizacyjna .
Hodowca ma prawo zgłosić w tej konkurencji 1-3 ptaków, które następnie losowo będą kompletowane w zespół 4 ptaków i stawiane na stole sędziowskim.
Może się zdarzyć taka sytuacja że w ostatnim słuchaniu liczba ptaków może być
mniejsza od 4.
Celem tego konkursu jest zachęcenie do wystawiania swoich ptaków również tych hodowców, którzy z różnych względów nie mogli skompletować całej kolekcji.
Ad.5. Najlepszym hodowcą dwóch kolekcji zostaje wystawca, który zgromadził największą ilość punktów z dwóch oficjalnie zgłoszonych kolekcji.
Ad.6. Młodzieżowym Mistrzem Polski zostaje młody hodowca (wiek do 18 lat) z najlepszą kolekcją spośród swojej grupy wiekowej.
Uwaga ogólna dotycząca wszystkich konkurencji w przypadku uzyskania jednakowej ilości punktów:
Jeżeli zostały przyznane jakiekolwiek punkty karne, powodują one natychmiastowy spadek w kwalifikacji bez szczegółowej analizy poszczególnych tur podstawowych.
10. Wystawa.
Każdy uczestnik Mistrzostw Polski jest zobligowany jednocześnie do uczestnictwa w organizowanej wystawie pokonkursowej.
Poniekąd jesteśmy to winni organizatorowi, który włożył dużo wysiłku do spięcia organizacyjnego całej imprezy. Jest to społecznie uzasadnione.
Ta formuła funkcjonuje na całym świecie we wszystkich tego rodzaju imprezach.
Jeżeli pojawiają się indywidualne trudności można je w wieloraki sposób rozwiązywać w porozumieniu z organizatorem.
W przypadku kanarków harceńskich organizator powinien zapewnić oddzielne pomieszczenie wystawowe z temperaturą minimalną 18 stopni.
Zwycięskie kolekcje i wyróżnione ptaki winny być udekorowane odpowiednimi kotylionami, otoczone zdobytymi pucharami i ustawione na honorowym miejscu.
Pomiędzy wystawionymi, najlepszymi kolekcjami ( ok.6-10 ) powinno się ustawić pionowe tablice, na których umieszcza się powiększone kopie formularzy konkursowych.
Miło byłoby, aby ta mini wystawa specjalistyczna była również udekorowana kwiatami i zielenią.
Dla uatrakcyjnienia wystawy w kategorii kanarki śpiewające publiczności należy dać możliwość odbioru pełnego śpiewu naszych kanarków. Można to uzyskać wykorzystując nagrania z dyskretnie ustawionego sprzętu nagłaśniającego lub wykorzystać nagrania audiowizualne.
O wystrój wystawy i jej odbiór winien zadbać organizator przy czynnej pomocy hodowców.
11. Odpowiedzialność.
Wystawienie ptaków następuje na ryzyko wystawiającego.
Związek ani organizator mistrzostw nie odpowiadają w żadnym wypadku za śmierć, uszkodzenia czy kradzież wystawianych ptaków.
Oficjalne ogłoszenie wyników i wręczenie nagród odbywa się na uroczystym spotkaniu wszystkich hodowców. O terminie i zakresie uroczystego spotkania w odpowiednim czasie informuje organizator.
11.Wydawanie kolekcji.
Wydawanie kolekcji następuje ze względu na otwarty charakter wystawy, dopiero po jej zamknięciu. Termin wydania podawany jest przez kierownictwo wystawy w odpowiednim czasie. Nie ma wyjątków od tej reguły. Przy wydawaniu kolekcji każdy wystawca odbiera swoje ptaki.
Przypis do pkt.3 Młodzieżowy Mistrz Polski str.1 regulaminu
*wszystkim nam powinno zależeć na nieprzerwanej kontynuacji hodowli polskiego kanarka śpiewającego.
Ten element zapewnienia ciągłości został przez lata zapomniany.
Wydaje się, że dobrym pomysłem na początek byłoby zachęcenie do tej trudnej, a jakże pięknej hodowli- swoich najbliższych -dzieci , wnuków i młodzieży z najbliższego otoczenia.
Byłoby wielkim sukcesem i satysfakcją, abyśmy w tej materii odnieśli sukces.
Pracujmy nad tym.
Projekt Regulaminu Mistrzostw Polski w klasie Polski Kanarek
Szlachetny został opracowany w nawiązaniu do regulaminów C.O.M.,
Niemieckiego Związku Hodowców Kanarków, rozwiązań i
propozycji Mistrzostw Bydgoskich oraz własnych doświadczeń i
pomysłów
Zdzisław Mikuła